Bangkok Post

Bangkok Post
Circulation: 70,000

Ad Rate: 1,220

Section: First Section/NATIONAL
Date: Thursday 14 February 2019
Volume: - No: -
Col.Inch: 26.68

Ad Value: 32,549.60

Page: 2(Bottom)
PRValue (x3): 97,648.80

Headline: Press urge lifting of Voice TV gag order

Clip: Black/White

Press urge lifting of Voice TV gag order

POST REPORTERS

Press corps associations have urged the
National Broadcasting and Telecom-
munications Commission (NBTC) to
review its order suspending Voice TV’s
broadcasts for 15 days.

The digital TV station is now airing
normal programmes online via its web-
site and social media, but has been
banned from broadcasting on air.

The Thai Journalists Association, the
Thai Broadcast Journalists Association
and the Online News Providers Asso-
ciation yesterday said the NBTC must
exercise its power wisely so as not to
impede on freedom of the media.

The NBTC order was also denounced

by the Southeast Asian Press Alliance
(Seapa).

According to the Thai media asso-
ciations, the NBTC'’s decision affects
employees unrelated to the pro-
grammes in question. Any controver-
sial programmes should be dealt with
case-by-case, they said, adding the
NBTC went too far in suspending the
station’s broadcasting licence.

People who may have been defamed
in TV programmes already have the
right to sue in accordance with the
law, according to the media corps. They
also said the order conflicts with the
constitution and deprives the media
and people of rights and liberties, par-
ticularly during political campaigning

News ID: C-190214001028 (14 Feb 19/05:38)

‘ iQNews

www.ignewsclip.com

InfoQuest Limited | 888/178 Ploenchit Rd., 17 ™ FL. Mahatun Plaza Bldg., Lumpini, Patumwan, Bangkok 10330
#= 02-253-5001, 02-651-4701

Q 02-253-5000, 02-651-4700

ahead of the election.

The group called on the mediato act
cautiously in reporting political news
to ward off criticism they are acting in
favour of any particular political par-
ties. Additionally, they need to avoid
any reporting or rhetoric that could spur
divisions, according to the group.

Meanwhile, Seapa said: “Such per-
ceived risk is unwarranted and could
onlybe construed as yet another unmis-
takable curtailment of press freedom by
the ruling junta.”

Saying the broadcaster had aired
content causing confusion and incit-
ing divisions, the NBTC board on
Tuesday suspended the operating
licence ofVoice TV, which belongs

to the Shinawatra family, effective
on Tuesday, said Lt Gen Perapong
Manakit, a member of the NBTC
subcommittee governing TV content
and programming.

The NBTC said it had acted on 34
rule breaches committed by the TV sta-
tion since 2015 and had issued several
warnings and suspensions during that
time. Critics say it has acted too close
to the election.

Voice TV chief executive officer
Makin Petplai said the TV station will
lodge a case with the Central Admin-
istrative Court to seek a temporary
injunction against the order and it is
prepared to sue the NBTC for more than
100 million baht in damages.

help@ignewsclip.com

Page: 1/1




